loading...

پرشر گیج ، پرشر ترنسمیتر ، پرشر سنسور

آموزش برق صنعتی | سنسور فشار ، ترانسمیتر فشار ، پرشر سوئیچ

بازدید : 21
شنبه 24 دی 1401 زمان : 23:15


معرفی اشکال حیران فشار
حیران فشار خشک
گیج فشار خشک یکی از رایج ترین فشار سنج ها در پروژه های تأسیساتی و صنعتی هست، گیج های فشار خشک FG در واحدهای صنعتی عنایت ویژه ایی دارند. درون گیج فشار خشک خالی می باشد و عقربه نمایشگر، معیار فشار سیال را نشان می‌دهد. به دلیل لرزش دستگاه های مکانیکی و همچنین لوله هایی که به فشار سنج متصل میباشند، فشارسنج های خشک همیشه مرتعش می باشند و نمی توانند مقدار دقیق فشار سیال را نمایش دهند.

فشار سنج های خشک به عنوان یکی از تجهیزات اندازه گیری فشار، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر میباشند. در فشار سنج های خشک به علت ایجاد رطوبت، داخل فضای نمایش دهنده فشار، خواندن مقدار فشار نقص‌ است. جمعاًَ بدنه گیج های فشار از استیل، آلومینیوم یا کروم ساخته می گردد، اما به طور معمول جنس بدنه گیج های فشار خشک از آلومینیوم میباشد. سرگردان های فشار خشک در کمپرسورهای هوا، مخازن ذیل فشار، لوله و اتصالات، بعضی از پمپ ها و اکثری از ماشین آلات صنعتی کاربرد دارند.

فشار سنج خشک

سرگردان فشار روغنی
حیران فشار روغنی همان سرگردان فشار خشک هست که داخل اطراف آن به وسیله گلیسیرین یا سیلیکون پر شده است. گلیسیرین و سیلیکون سبب می شوند که لرزش عقربه های فشار سنج گرفته شود و فشار سنج عدد دقیق تری از فشار را در مقایسه با نمونه گیج فشار خشک علامت دهد.

گلیسیرین و سیلیکون دارای ویسکوزیته بالایی میباشند و می توانند ارتعاش عقربه فشار سنج را دفع کنند. همچنین اصطکاک تکان عقربه داخل محوطه را کاهش دهند و منجر بالا بردن راندمان و طول عمر فشار سنج میگردند. اکثر زمان ها سرگردان های روغنی از پورت برنجی ساخته می گردند و جنس بدنه سرگردان آب کروم استیل است. لنز یا کاغذ حیران های فشار روغنی دارای کالا مختلف میباشند و برای ساخت آنها از شیشه یا طلق استعمال می گردد.

فشار سنج روغنی

انواع سرگردان فشار مبنی بر تکنیک اندازه گیری فشار
گیج فشار بوردون تیوب
گیج فشار بردون، از یک لوله خمیده به نام بردون ساخته شده است، زمانیکه این لوله در معرض فشار داخلی یا خارجی قرار می گیرد، تغییر‌و تحول شکل می دهد. زمانی که فشار به صورت داخلی انجام میشود، لوله از موقعیت خمیدگی به کشیدگی تغییر تحول شکل پیدا می کند و وقتی فشار برداشته می شود به موقعیت اول بر میگردد. نوک لوله با تغییر فشار داخلی تکان می کند و به راحتی می توان آن را بوسیله یک نشانگر یا عقربه به نمایشگر تبدیل کرد.

اجزاء حیران فشار بوردن تیوب

مهم ترین ویژگی لوله های بردون، محدوده کاری کلان آن می‌باشد. این نوع طریق اندازه گیری برای اندازه گیری فشارهای گیج مثبت و منفی قابل به کار گیری هست، البته اعتنا آن در حالت خلاء کاهش پیدا می کند. گیج های فشار نوع بردون، از پر استفاده ترین گیج ها می باشند به دلیل اینکه حساسیت بالا و توجه بسیار خوبی دارند. حیران های فشار بردون، کاربردهای زیادی دارند و از رنج 0 تا 0.6 بار یا 0 تا 1600 بار و در کلاس های دقت 1 الی 4 ساخته میشوند.


مزایای گیج فشار بوردون تیوب

پاسخ سریع، معمولا 0.1 ثانیه برای مجموع سختی ها
حساسیت بالا
محدوده یا رنج کاری پهناور
قیمت مناسب
اندازه گیری بدون واسطه فشار
نقاط ضعف فشار سنج بوردون تیوب

تنها برای نمایش فشار به صورت محلی یا Local قابل استفاده می باشد.
در تک تک سختی ها در حدود 0.5 درصد، غیر خطی میباشند که می‌تواند به صورت مکانیکی یا الکترونیکی جبران گردد.
در فرآیندهایی که فشار به صورت تناوبی اجرا می‌شود، هیسترزیس در حدود 0.2 تا 0.5 دارد، این محدوده هیسترزیس با پیش بینی ها حرارتی قابل جبران می‌باشد.
نسبت به تغییرات دمایی حساس می باشد. با بکارگیری جبران سازهای بی متال یا به کار گیری از مواردی که به تغییرات دما حساس نیستند می اقتدار آن را کاهش داد.
زمانیکه در معرض شوک و یا لرزش قرار میگیرند از عمر اثر گذار آن ها کاسته می گردد.
سیستم اندازه گیری که با به کارگیری از لوله بردون عمل می کند در شرایطی گیج فشار که برای هوا کالیبره شده باشد می بایست برای هوا مصرف شود و در حالتی‌که برای مایع کالیبره شده باشد، مناسب به کارگیری برای مایع میباشد.
این نوع اندازه گیری در فرآیندهایی که ایجاد شوک وجود داراست و همچنین در فرآیندهای سریع دارای محدودیت هست.
حیران فشار دیافراگمی
گیج های فشار دیافراگمی، از تغییر و تحول شکل یک غشاء قابل انعطاف برای اندازه گیری فشار به کار گیری می کنند، دیافراگم، نصیب ورودی سیال به حیران را، از نصیب داخلی حیران جداگانه می کند.

فشار سنج دیافراگمی

دیافراگم یک دیسک قابل انعطاف است که قادر است مسطح یا به صورت موج های متحدالمرکز باشد. در طرح های مدرن، دیافراگم ها همراه با تجهیزات هوشمند بکار گرفته میگردند به همین برهان ایرادات ناشی از هیسترزیس، اصطکاک و کالیبراسیون ناچیز می باشد.

دیافراگم در حیران فشار دیافراگمی

از گیج های دیافراگمی برای اندازه گیری دقیق فشار در سیالات گازی استفاده میگردد. استعمال از این حیران ها در سیستم های پنوماتیک فشار زیر، دریچه های تنفس، مونیوترینگ افزایش فشار و پمپ های وکیوم رایج می باشد. این سرگردان ها در رنج های فشار 0 تا 0.6 بار یا 0 تا 600 میلی بار و در کلاس های دقت 0.1 و 2.5 ساخته می گردند. در تصویر زیر اجزاء تشکیل دهنده سرگردان فشار دیافراگمی معلوم شده است.

اجزاء فشار سنج دیافراگمی

مزایای به کار گیری از حیران فشار دیافراگمی

جداسازی سیال از فرآیند
مناسب برای فشارهای تحت
قیمت مناسب
محدوده کاری گسترده
قابل یقین و تأیید شده
قابل اندازه گیری برای فشارهای گیج، مطلق و تفاضلی
کاربرد فشار سنج دیافراگمی

زمانیکه سیال فرآیندی خورنده باشد و نیاز به تعویض مکرر سرگردان باشد.
زمانیکه سیال گزینه اندازه گیری حاوی ذرات معلق و جامد هست.
احتمال یخ زدن یا جامد شدن سیال وجود داشته باشد.
برای فرآیندهای صنایع بهداشتی و غذایی
حیران های دیافراگمی به نحوی درست شده اند که دیافراگم دقیقا در کنار حیران قرار گرفته می‌باشد. اما نوع دیگری از این حیران ها وجود دارااست که دیافراگم را از طریق یک واسطه به گیج متصل می کند که به آنان بست دیافرگمی (Diaphragm seal) گفته میشود.

بست دیافراگمی در سرگردان فشار

این سیستم مشتمل بر یک بست دیافرگمی، یک سیال پر کننده (Fill fluid) و یک کاپیلاری، می‌باشد. سیال پر کننده، وظیفه جداسازی المان حساس به فشار را از سیال فرآیندی دارااست. لوله کشی کاپیلاری یا فلنج مربوط به نصب مستقیم، دیافراگم را به گیج ارتباط می‌دهد. در اثر فشار روند، دیافراگم تغییر تحول شکل داده و فشار را از طریق سیستم مالامال کننده و کاپیلاری به سرگردان انتقال می دهد. این آیتم برای مکان هایی گزینه به کارگیری قرار می گیرد که تجهیزات اندازه گیری و دیافراگم جدا کننده از هم فاصله داشته باشند.

گیج اختلاف فشار
سرگردان های اختلاف فشار برای اندازه گیری اختلاف فشار دو نقطه پرشین ابزار دقیق در سیستم استفاده می شوند. برخلاف حیران های فشار ساده که یک ورودی برای سیال دارا هستند، حیران های اختلاف فشار دارای دو ورودی برای سیال هستند. سرگردان اختلاف فشار، فشار را در دو نقطه ورودی اندازه گیری می کند و اختلاف آن‌ها را در کاغذ نمایش نشان می دهد.

بیش ترین کابرد سرگردان اختلاف فشار در سیستم های فیلتراسیون می‌باشد. عمل فیلتر جدا کردن ذرات ناخواسته در سیستم مایع یا گاز هست. زمانیکه فیلتر مبتلا گرفتگی می گردد فشار افت می کند و بازده زیر میاید. با به کارگیری از یک سرگردان اختلاف فشار قابلیت و امکان مونیتورینگ فشار ورودی و خروجی و در نهایت مونیتورینگ گرفتگی فیلتر وجود دارد. علاوه بر فیلترها مفاد دیگری نیز در صنعت وجود دارا هستند که با به کار گیری از حیران اختلاف فشار می توان سالم بودن آن‌ها را بازرسی کرد که می توان به سیستم هایی همچون هیت اکسچنجر ها، پمپ ها، ولو ها، کندانسور ها، اواپراتور ها و غیره اشاره نمود.

حیران اختلاف فشار

حیران فشار دیجیتال
سرگردان های فشار دیجیتال، فشار اندازه گیری شده را به صورت دیجیتال بر روی ورقه نمایش خود، نشانه می دهند. گیج های دیجیتال هم برای اندازه گیری نرمال در فیلد و هم در سیستم های کالیبراسیون به کارگیری می‌شوند. گیج های فشار دیجیتال دارای اعتنا بسیار بالایی در حدود 0.05% هستند. این تجهیزات بسیار حساس میباشند و نباید در شرایط نامساعد مورد به کار گیری قرار گرفته شوند. گیج های فشار دیجیتال در انواع متعدد تک ورودی، تفاضلی یا دو ورودی، مطلق (Absolute) و تابلویی ساخته می گردند.

فشار سنج دیجیتال

کاربرد گیج فشار دیجیتال

صنایع نفت و گاز
تجهیزات، تعمیرات و نگهداری
کالیبراسیون
تست گیج فشار
تست حیران ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ ساخته می شوند و گیج هایی با دقت بسیار بالا هستند و عموما مانند تجهیزات کالیبراسیون جهت کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق آیتم استعمال قرار میگیرند. کاربردهای تست گیج ها به شرح زیر می باشد:

اندازه گیری فشار گازها و سیالاتی که ویسکوزیته بالایی ندارند و در معرض قطعات آلیاژ مس قرار نمی گیرند.
اندازه گیری دقیق فشار در آزمایشگاه ها
اندازه گیری فشار با دقت بسیار بالا
به کارگیری به عنوان گیج فشار مرجع برای تست گیج های صنعتی
کیت تست آنالوگ گیج فشار

کیت تست دیجیتال فشار سنج

پارامترهای مهم در گزینش سرگردان فشار
مواردی که هنگام انتخاب گیج فشار بایستی مد لحاظ قرار گرفته شوند به شرح زیر میباشد:

واحدهای اندازه گیری فشار

سرگردان های فشار در اشکال متعدد ساخته میشوند و امکان نمایش فشار در واحدهای مختلف اندازه گیری را دارا می باشند. انواع واحدهای اندازه گیری فشار در جدول زیر علامت داده گردیده است:

واحد های اندازه گیری گیج فشار
واحد اندازه گیری فشار (فارسی) واحد اندازه گیری فشار (انگلیسی) واحد پاسکال
1 بار Bar 105
1 کیلو گرم بر سانتی متر مربع kg/cm2 9.80 665 × 104
1 کیلو گرم نیرو بر سانتی متر مربع kgf/cm2 9.80 665 × 104
1 اتمسفر atm (Standard Atmosphere) 1.01 325 × 105
1 تور Torr (mmHg or Millimeter of mercury) 1.333 224 × 102
1 سانتی متر آب cmH2O (cmWc or Centimeter of water) 98.0665
1 میلی متر آب mmH2O (mmWc or Millimeter of water) 9.80 665
1 پوند بر اینچ مربع lbf/in2 (Psi) 6.8 948 × 103
ا اونس بر اینچ مربع oz/in2 (ozf/in2) 4.30 922 × 102
1 اینچ آب oz/in2 (ozf/in2) 3.37 685 × 103
در گیج های فشار، واحد اندازه گیری نرمال به صورت بار و میلی بار بیان می شود و عمدتاً دارای دو واحد مدرج می باشند و واحد psi هم هم‌زمان با واحد bar نشان داده میشود. در‌حالتی که مشتری انواع دیگری از واحدهای اندازه گیری را نیاز داشته باشد، به صورت سفارشی به فروشنده اعلام می کند و حیران فشار مبنی بر با منظور مشتری مرتبه بندی و کالیبره می‌شود.

سرگردان فشار با واحد اندازه گیری بار

فشار سنج با واحد اندازه گیری PSI

حیران فشار با واحد اندازه گیری بار و PSI

گیج فشار با واحد اندازه گیری کیلو پاسکال و PSI

اندازه گیج های فشار

اندازه حیران های فشار با قطر کاغذ سرگردان معین میگردد. اندازه استاندارد حیران های فشار به واحد میلی متر بیان میگردد و بر اساس استاندارد EN 837 در اندازه 40، 50، 63، 80، 100، 160 و 250 میلیمتر ارائه می‌گردد.


اندازه فشار سنج

کلاس دقت حیران های فشار

کلاس دقت، ماکزیمم حد خطای قابل قبول هر گیج است که بر حسب ماکزیمم درصد مقدار خوانده گردیده است، برای مثال در یک گیج فشار با مشقت 10 بار و اعتنا کلاس 4، مقدار خوانده شده توسط گیج، 4 درصد با مقدار فشار حقیقی، اختلاف دارد به عبارت دیگر 4 درصد از رنج بدون نقص که 10 بار می باشد، 0.4 بار است، به‌این مضمون‌ که سرگردان هر مقداری را که می‌خواند 0.4 بار با مقدار حقیقی وواقعی تفاوت داراست. جدول کلاس دقت و دقت های استانداردی که در حیران های تولیدی وجود دارد، بر پایه ی جدول تحت می‌باشد:


دقت اندازه گیری گیج فشار
کلاس دقت حد مجاز نادرست
0.1 0.1%
0.25 0.25%
0.6 0.6%
1 1%
1.6 1.6%
2.5 2.5%
4 4%
متریال گیج فشار

سرگردان های فشار در فرآیندهای مختلف و برای اندازه گیری سیالات متفاوتی آیتم به کار گیری قرار می‌گیرند، لذا متریالی که گیج از آن تاسیس شده است باید با وضعیت محیطی و سیالی که با آن در تماس می‌باشد، از لحاظ شیمیایی منطبق داشته باشد. محل اتصال گیج و بدنه شیت مدرج گیج قادر است دارای متریال های گوناگون باشد. برای مثال ممکن هست سیال در تماس با حیران، خورنده باشد و در چنین شرایطی باید اتصال حیران استیل باشد، ولی در پروسه مشابه اگر دور و بر دارای خورندگی نباشد


معرفی اشکال حیران فشار
حیران فشار خشک
گیج فشار خشک یکی از رایج ترین فشار سنج ها در پروژه های تأسیساتی و صنعتی هست، گیج های فشار خشک FG در واحدهای صنعتی عنایت ویژه ایی دارند. درون گیج فشار خشک خالی می باشد و عقربه نمایشگر، معیار فشار سیال را نشان می‌دهد. به دلیل لرزش دستگاه های مکانیکی و همچنین لوله هایی که به فشار سنج متصل میباشند، فشارسنج های خشک همیشه مرتعش می باشند و نمی توانند مقدار دقیق فشار سیال را نمایش دهند.

فشار سنج های خشک به عنوان یکی از تجهیزات اندازه گیری فشار، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر میباشند. در فشار سنج های خشک به علت ایجاد رطوبت، داخل فضای نمایش دهنده فشار، خواندن مقدار فشار نقص‌ است. جمعاًَ بدنه گیج های فشار از استیل، آلومینیوم یا کروم ساخته می گردد، اما به طور معمول جنس بدنه گیج های فشار خشک از آلومینیوم میباشد. سرگردان های فشار خشک در کمپرسورهای هوا، مخازن ذیل فشار، لوله و اتصالات، بعضی از پمپ ها و اکثری از ماشین آلات صنعتی کاربرد دارند.

فشار سنج خشک

سرگردان فشار روغنی
حیران فشار روغنی همان سرگردان فشار خشک هست که داخل اطراف آن به وسیله گلیسیرین یا سیلیکون پر شده است. گلیسیرین و سیلیکون سبب می شوند که لرزش عقربه های فشار سنج گرفته شود و فشار سنج عدد دقیق تری از فشار را در مقایسه با نمونه گیج فشار خشک علامت دهد.

گلیسیرین و سیلیکون دارای ویسکوزیته بالایی میباشند و می توانند ارتعاش عقربه فشار سنج را دفع کنند. همچنین اصطکاک تکان عقربه داخل محوطه را کاهش دهند و منجر بالا بردن راندمان و طول عمر فشار سنج میگردند. اکثر زمان ها سرگردان های روغنی از پورت برنجی ساخته می گردند و جنس بدنه سرگردان آب کروم استیل است. لنز یا کاغذ حیران های فشار روغنی دارای کالا مختلف میباشند و برای ساخت آنها از شیشه یا طلق استعمال می گردد.

فشار سنج روغنی

انواع سرگردان فشار مبنی بر تکنیک اندازه گیری فشار
گیج فشار بوردون تیوب
گیج فشار بردون، از یک لوله خمیده به نام بردون ساخته شده است، زمانیکه این لوله در معرض فشار داخلی یا خارجی قرار می گیرد، تغییر‌و تحول شکل می دهد. زمانی که فشار به صورت داخلی انجام میشود، لوله از موقعیت خمیدگی به کشیدگی تغییر تحول شکل پیدا می کند و وقتی فشار برداشته می شود به موقعیت اول بر میگردد. نوک لوله با تغییر فشار داخلی تکان می کند و به راحتی می توان آن را بوسیله یک نشانگر یا عقربه به نمایشگر تبدیل کرد.

اجزاء حیران فشار بوردن تیوب

مهم ترین ویژگی لوله های بردون، محدوده کاری کلان آن می‌باشد. این نوع طریق اندازه گیری برای اندازه گیری فشارهای گیج مثبت و منفی قابل به کار گیری هست، البته اعتنا آن در حالت خلاء کاهش پیدا می کند. گیج های فشار نوع بردون، از پر استفاده ترین گیج ها می باشند به دلیل اینکه حساسیت بالا و توجه بسیار خوبی دارند. حیران های فشار بردون، کاربردهای زیادی دارند و از رنج 0 تا 0.6 بار یا 0 تا 1600 بار و در کلاس های دقت 1 الی 4 ساخته میشوند.


مزایای گیج فشار بوردون تیوب

پاسخ سریع، معمولا 0.1 ثانیه برای مجموع سختی ها
حساسیت بالا
محدوده یا رنج کاری پهناور
قیمت مناسب
اندازه گیری بدون واسطه فشار
نقاط ضعف فشار سنج بوردون تیوب

تنها برای نمایش فشار به صورت محلی یا Local قابل استفاده می باشد.
در تک تک سختی ها در حدود 0.5 درصد، غیر خطی میباشند که می‌تواند به صورت مکانیکی یا الکترونیکی جبران گردد.
در فرآیندهایی که فشار به صورت تناوبی اجرا می‌شود، هیسترزیس در حدود 0.2 تا 0.5 دارد، این محدوده هیسترزیس با پیش بینی ها حرارتی قابل جبران می‌باشد.
نسبت به تغییرات دمایی حساس می باشد. با بکارگیری جبران سازهای بی متال یا به کار گیری از مواردی که به تغییرات دما حساس نیستند می اقتدار آن را کاهش داد.
زمانیکه در معرض شوک و یا لرزش قرار میگیرند از عمر اثر گذار آن ها کاسته می گردد.
سیستم اندازه گیری که با به کارگیری از لوله بردون عمل می کند در شرایطی گیج فشار که برای هوا کالیبره شده باشد می بایست برای هوا مصرف شود و در حالتی‌که برای مایع کالیبره شده باشد، مناسب به کارگیری برای مایع میباشد.
این نوع اندازه گیری در فرآیندهایی که ایجاد شوک وجود داراست و همچنین در فرآیندهای سریع دارای محدودیت هست.
حیران فشار دیافراگمی
گیج های فشار دیافراگمی، از تغییر و تحول شکل یک غشاء قابل انعطاف برای اندازه گیری فشار به کار گیری می کنند، دیافراگم، نصیب ورودی سیال به حیران را، از نصیب داخلی حیران جداگانه می کند.

فشار سنج دیافراگمی

دیافراگم یک دیسک قابل انعطاف است که قادر است مسطح یا به صورت موج های متحدالمرکز باشد. در طرح های مدرن، دیافراگم ها همراه با تجهیزات هوشمند بکار گرفته میگردند به همین برهان ایرادات ناشی از هیسترزیس، اصطکاک و کالیبراسیون ناچیز می باشد.

دیافراگم در حیران فشار دیافراگمی

از گیج های دیافراگمی برای اندازه گیری دقیق فشار در سیالات گازی استفاده میگردد. استعمال از این حیران ها در سیستم های پنوماتیک فشار زیر، دریچه های تنفس، مونیوترینگ افزایش فشار و پمپ های وکیوم رایج می باشد. این سرگردان ها در رنج های فشار 0 تا 0.6 بار یا 0 تا 600 میلی بار و در کلاس های دقت 0.1 و 2.5 ساخته می گردند. در تصویر زیر اجزاء تشکیل دهنده سرگردان فشار دیافراگمی معلوم شده است.

اجزاء فشار سنج دیافراگمی

مزایای به کار گیری از حیران فشار دیافراگمی

جداسازی سیال از فرآیند
مناسب برای فشارهای تحت
قیمت مناسب
محدوده کاری گسترده
قابل یقین و تأیید شده
قابل اندازه گیری برای فشارهای گیج، مطلق و تفاضلی
کاربرد فشار سنج دیافراگمی

زمانیکه سیال فرآیندی خورنده باشد و نیاز به تعویض مکرر سرگردان باشد.
زمانیکه سیال گزینه اندازه گیری حاوی ذرات معلق و جامد هست.
احتمال یخ زدن یا جامد شدن سیال وجود داشته باشد.
برای فرآیندهای صنایع بهداشتی و غذایی
حیران های دیافراگمی به نحوی درست شده اند که دیافراگم دقیقا در کنار حیران قرار گرفته می‌باشد. اما نوع دیگری از این حیران ها وجود دارااست که دیافراگم را از طریق یک واسطه به گیج متصل می کند که به آنان بست دیافرگمی (Diaphragm seal) گفته میشود.

بست دیافراگمی در سرگردان فشار

این سیستم مشتمل بر یک بست دیافرگمی، یک سیال پر کننده (Fill fluid) و یک کاپیلاری، می‌باشد. سیال پر کننده، وظیفه جداسازی المان حساس به فشار را از سیال فرآیندی دارااست. لوله کشی کاپیلاری یا فلنج مربوط به نصب مستقیم، دیافراگم را به گیج ارتباط می‌دهد. در اثر فشار روند، دیافراگم تغییر تحول شکل داده و فشار را از طریق سیستم مالامال کننده و کاپیلاری به سرگردان انتقال می دهد. این آیتم برای مکان هایی گزینه به کارگیری قرار می گیرد که تجهیزات اندازه گیری و دیافراگم جدا کننده از هم فاصله داشته باشند.

گیج اختلاف فشار
سرگردان های اختلاف فشار برای اندازه گیری اختلاف فشار دو نقطه پرشین ابزار دقیق در سیستم استفاده می شوند. برخلاف حیران های فشار ساده که یک ورودی برای سیال دارا هستند، حیران های اختلاف فشار دارای دو ورودی برای سیال هستند. سرگردان اختلاف فشار، فشار را در دو نقطه ورودی اندازه گیری می کند و اختلاف آن‌ها را در کاغذ نمایش نشان می دهد.

بیش ترین کابرد سرگردان اختلاف فشار در سیستم های فیلتراسیون می‌باشد. عمل فیلتر جدا کردن ذرات ناخواسته در سیستم مایع یا گاز هست. زمانیکه فیلتر مبتلا گرفتگی می گردد فشار افت می کند و بازده زیر میاید. با به کارگیری از یک سرگردان اختلاف فشار قابلیت و امکان مونیتورینگ فشار ورودی و خروجی و در نهایت مونیتورینگ گرفتگی فیلتر وجود دارد. علاوه بر فیلترها مفاد دیگری نیز در صنعت وجود دارا هستند که با به کار گیری از حیران اختلاف فشار می توان سالم بودن آن‌ها را بازرسی کرد که می توان به سیستم هایی همچون هیت اکسچنجر ها، پمپ ها، ولو ها، کندانسور ها، اواپراتور ها و غیره اشاره نمود.

حیران اختلاف فشار

حیران فشار دیجیتال
سرگردان های فشار دیجیتال، فشار اندازه گیری شده را به صورت دیجیتال بر روی ورقه نمایش خود، نشانه می دهند. گیج های دیجیتال هم برای اندازه گیری نرمال در فیلد و هم در سیستم های کالیبراسیون به کارگیری می‌شوند. گیج های فشار دیجیتال دارای اعتنا بسیار بالایی در حدود 0.05% هستند. این تجهیزات بسیار حساس میباشند و نباید در شرایط نامساعد مورد به کار گیری قرار گرفته شوند. گیج های فشار دیجیتال در انواع متعدد تک ورودی، تفاضلی یا دو ورودی، مطلق (Absolute) و تابلویی ساخته می گردند.

فشار سنج دیجیتال

کاربرد گیج فشار دیجیتال

صنایع نفت و گاز
تجهیزات، تعمیرات و نگهداری
کالیبراسیون
تست گیج فشار
تست حیران ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ ساخته می شوند و گیج هایی با دقت بسیار بالا هستند و عموما مانند تجهیزات کالیبراسیون جهت کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق آیتم استعمال قرار میگیرند. کاربردهای تست گیج ها به شرح زیر می باشد:

اندازه گیری فشار گازها و سیالاتی که ویسکوزیته بالایی ندارند و در معرض قطعات آلیاژ مس قرار نمی گیرند.
اندازه گیری دقیق فشار در آزمایشگاه ها
اندازه گیری فشار با دقت بسیار بالا
به کارگیری به عنوان گیج فشار مرجع برای تست گیج های صنعتی
کیت تست آنالوگ گیج فشار

کیت تست دیجیتال فشار سنج

پارامترهای مهم در گزینش سرگردان فشار
مواردی که هنگام انتخاب گیج فشار بایستی مد لحاظ قرار گرفته شوند به شرح زیر میباشد:

واحدهای اندازه گیری فشار

سرگردان های فشار در اشکال متعدد ساخته میشوند و امکان نمایش فشار در واحدهای مختلف اندازه گیری را دارا می باشند. انواع واحدهای اندازه گیری فشار در جدول زیر علامت داده گردیده است:

واحد های اندازه گیری گیج فشار
واحد اندازه گیری فشار (فارسی) واحد اندازه گیری فشار (انگلیسی) واحد پاسکال
1 بار Bar 105
1 کیلو گرم بر سانتی متر مربع kg/cm2 9.80 665 × 104
1 کیلو گرم نیرو بر سانتی متر مربع kgf/cm2 9.80 665 × 104
1 اتمسفر atm (Standard Atmosphere) 1.01 325 × 105
1 تور Torr (mmHg or Millimeter of mercury) 1.333 224 × 102
1 سانتی متر آب cmH2O (cmWc or Centimeter of water) 98.0665
1 میلی متر آب mmH2O (mmWc or Millimeter of water) 9.80 665
1 پوند بر اینچ مربع lbf/in2 (Psi) 6.8 948 × 103
ا اونس بر اینچ مربع oz/in2 (ozf/in2) 4.30 922 × 102
1 اینچ آب oz/in2 (ozf/in2) 3.37 685 × 103
در گیج های فشار، واحد اندازه گیری نرمال به صورت بار و میلی بار بیان می شود و عمدتاً دارای دو واحد مدرج می باشند و واحد psi هم هم‌زمان با واحد bar نشان داده میشود. در‌حالتی که مشتری انواع دیگری از واحدهای اندازه گیری را نیاز داشته باشد، به صورت سفارشی به فروشنده اعلام می کند و حیران فشار مبنی بر با منظور مشتری مرتبه بندی و کالیبره می‌شود.

سرگردان فشار با واحد اندازه گیری بار

فشار سنج با واحد اندازه گیری PSI

حیران فشار با واحد اندازه گیری بار و PSI

گیج فشار با واحد اندازه گیری کیلو پاسکال و PSI

اندازه گیج های فشار

اندازه حیران های فشار با قطر کاغذ سرگردان معین میگردد. اندازه استاندارد حیران های فشار به واحد میلی متر بیان میگردد و بر اساس استاندارد EN 837 در اندازه 40، 50، 63، 80، 100، 160 و 250 میلیمتر ارائه می‌گردد.


اندازه فشار سنج

کلاس دقت حیران های فشار

کلاس دقت، ماکزیمم حد خطای قابل قبول هر گیج است که بر حسب ماکزیمم درصد مقدار خوانده گردیده است، برای مثال در یک گیج فشار با مشقت 10 بار و اعتنا کلاس 4، مقدار خوانده شده توسط گیج، 4 درصد با مقدار فشار حقیقی، اختلاف دارد به عبارت دیگر 4 درصد از رنج بدون نقص که 10 بار می باشد، 0.4 بار است، به‌این مضمون‌ که سرگردان هر مقداری را که می‌خواند 0.4 بار با مقدار حقیقی وواقعی تفاوت داراست. جدول کلاس دقت و دقت های استانداردی که در حیران های تولیدی وجود دارد، بر پایه ی جدول تحت می‌باشد:


دقت اندازه گیری گیج فشار
کلاس دقت حد مجاز نادرست
0.1 0.1%
0.25 0.25%
0.6 0.6%
1 1%
1.6 1.6%
2.5 2.5%
4 4%
متریال گیج فشار

سرگردان های فشار در فرآیندهای مختلف و برای اندازه گیری سیالات متفاوتی آیتم به کار گیری قرار می‌گیرند، لذا متریالی که گیج از آن تاسیس شده است باید با وضعیت محیطی و سیالی که با آن در تماس می‌باشد، از لحاظ شیمیایی منطبق داشته باشد. محل اتصال گیج و بدنه شیت مدرج گیج قادر است دارای متریال های گوناگون باشد. برای مثال ممکن هست سیال در تماس با حیران، خورنده باشد و در چنین شرایطی باید اتصال حیران استیل باشد، ولی در پروسه مشابه اگر دور و بر دارای خورندگی نباشد

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
Profile Pic
محمدرضا اعتدالی یک مهندس برق – کنترل خوش فکر، با استعداد و پر انرژیه که به عنوان مسئول واحد فنی و تحقیق و توسعه با مجموعه ما همکاری میکنه. محمدرضا علاقه خیلی زیادی به یادگیری بیشتر و بالا بردن دانش تیم فنی در زمینه اتوماسیون صنعتی، ابزاردقیق و تجهیزات اندازه گیری فشار، به ویژه سنسورهای فشار داره و سعی میکنه نتیجه تمام تحقیقاتش را از طریق مقاله، دانش نامه و ویدیوهای آموزشی با شما به اشتراک بزاره. این آموزش ها حاصل چند سال تحقیق مستمر و آنالیز هستش و به شما کمک میکنه که بهترین کالای مناسب را انتخاب کنید و از تجهیزات در برابر آسیب های احتمالی محافظت کنید. پس برای اینکه این آموزش ها را از دست ندید محمدرضا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 64
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 147
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 150
  • بازدید ماه : 233
  • بازدید سال : 280
  • بازدید کلی : 11352
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی