loading...

پرشر گیج ، پرشر ترنسمیتر ، پرشر سنسور

آموزش برق صنعتی | سنسور فشار ، ترانسمیتر فشار ، پرشر سوئیچ

بازدید : 21
پنجشنبه 22 دی 1401 زمان : 17:37


حیران فشار چیست ؟
سرگردان های فشار یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات اندازه گیری فشار میباشند که در صنایع مختلف برای اندازه گیری فشار مایع و گاز آیتم به کار گیری قرار می گیرند. حیران های فشار مطابق نوع سیال، نوع کاربری، محیط گزینه استعمال و مفاد دیگر، در اشکال بسیار متفاوتی ساخته می‌شوند. از جمله گیج های فشار بر اساس تکنیک اندازه گیری فشار در گونه های زیر ساخت و ساز می‌شوند:

سرگردان فشار بوردون تیو
سرگردان فشار دیافراگمی
گیج اختلاف فشار
حیران فشار دیجیتال
لیست ارزش سرگردان فشار


مختصات فنی
مختصات فنی حیران فشار (پرشر گیج)
درپی مقاله به معرفی انواع گیج فشار می پردازیم.

انواع گیج فشار

معرفی گونه های سرگردان فشار
حیران فشار خشک
حیران فشار خشک یک کدام از مرسوم ترین فشار سنج ها در پروژه های تأسیساتی و صنعتی است، گیج های فشار خشک FG در واحدهای صنعتی مداقه ویژه ایی دارا‌هستند. داخل حیران فشار خشک خالی میباشد و عقربه نمایشگر، ترازو فشار سیال را نشانه می دهد. به دلیل لرزش دستگاه های مکانیکی و همچنین لوله هایی که به فشار سنج متصل می باشند، فشارسنج های خشک همیشه مرتعش میباشند و نمی توانند مقدار دقیق فشار سیال را نمایش دهند.

فشار سنج های خشک به عنوان یکی از تجهیزات اندازه گیری فشار، از حیث اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشند. در فشار سنج های خشک به علت تولید رطوبت، باطن فضای نمایش دهنده فشار، خواندن مقدار فشار نقص‌ میباشد. کلاً بدنه گیج های فشار از استیل، آلومینیوم یا کروم ساخته می‌شود، اما به طور معمول مال بدنه سرگردان های فشار خشک از آلومینیوم میباشد. حیران های فشار خشک در کمپرسورهای هوا، مخازن تحت فشار، لوله و اتصالات، برخی از پمپ ها و بخش اعظمی از ماشین آلات صنعتی کاربرد دارا هستند.

فشار سنج خشک

سرگردان فشار روغنی
گیج فشار روغنی همان گیج فشار خشک هست که داخل دور و بر آن به وسیله گلیسیرین یا سیلیکون پر شد‌ه‌است. گلیسیرین و سیلیکون سبب ساز می گردند که لرزش عقربه های فشار سنج گرفته خواهد شد و فشار سنج عدد دقیق تری از فشار را در مقایسه با نمونه سرگردان فشار خشک نشان دهد.

گلیسیرین و سیلیکون دارای ویسکوزیته بالایی می‌باشند و می‌توانند ارتعاش عقربه فشار سنج را دفع کنند. همچنین اصطکاک جنبش عقربه درون محوطه را کاهش دهند و منجر بالا بردن راندمان و طول عمر فشار سنج می شوند. اغلب سرگردان های روغنی از پورت برنجی ساخته می‌شوند و متاع بدنه سرگردان آب کروم استیل است. لنز یا شیت گیج های فشار روغنی دارای فرآورده مختلف هستند و برای تشکیل داد آنها از شیشه یا طلق استفاده می‌شود.

فشار سنج روغنی

انواع سرگردان فشار بر پایه ی تکنیک اندازه گیری فشار
حیران فشار بوردون تیوب
حیران فشار بردون، از یک لوله خمیده به نام بردون تشکیل‌شده میباشد، زمانیکه این لوله در معرض فشار داخلی یا خارجی قرار می گیرد، تغییر تحول شکل می دهد. وقتی که فشار به صورت داخلی اجرا می‌گردد، لوله از شرایط خمیدگی به کشیدگی تغییر و تحول شکل پیدا می کند و هنگامی فشار برداشته می شود به وضعیت نخستین بر میشود. نوک لوله با تغییر‌و تحول فشار داخلی حرکت می کند و به راحتی می اقتدار آن را به وسیله یک نشانگر یا عقربه به نمایشگر تبدیل کرد.

اجزاء سرگردان فشار بوردن تیوب

مهم‌ترین ویژگی لوله های بردون، محدوده کاری پهناور آن است. این نوع نحوه اندازه گیری برای اندازه گیری فشارهای سرگردان مثبت و منفی قابل به کارگیری است، البته توجه آن در شرایط خلاء کاهش پیدا می کند. حیران های فشار نوع بردون، از پر کاربرد ترین سرگردان ها میباشند به دلیل اینکه حساسیت بالا و گیج فشار اعتنا بسیار خوبی دارند. حیران های فشار بردون، کاربردهای زیادی دارا‌هستند و از رنج 0 تا 0.6 بار یا 0 تا 1600 بار و در کلاس های اعتنا 1 الی 4 ساخته می‌شوند.


مزایای حیران فشار بوردون تیوب

پاسخ سریع، معمولا 0.1 ثانیه برای تمام سختی ها
حساسیت بالا
محدوده یا سختی کاری تبارک
بها مناسب
اندازه گیری بدون واسطه فشار
نقاط ضعف فشار سنج بوردون تیوب

فقط برای نمایش فشار به صورت محلی یا Local قابل استفاده است.
در کل مانع ها در حدود 0.5 درصد، غیر خطی میباشند که میتواند به صورت مکانیکی یا الکترونیکی جبران خواهد شد.
در فرآیندهایی که فشار به صورت تناوبی اعمال میشود، هیسترزیس در حدود 0.2 تا 0.5 داراست، این محدوده هیسترزیس با پیش بینی ها حرارتی قابل جبران میباشد.
نسبت به تغییرات دمایی حساس است. با بکارگیری جبران سازهای بی متال یا به کار گیری از مواردی که به تغییرات دما حساس نیستند می اقتدار آن را کاهش اعطا کرد.
زمانیکه در معرض شوک و یا لرزش قرار میگیرند از عمر اثر گذار آن‌ها کاسته می‌گردد.
سیستم اندازه گیری که با به کار گیری از لوله بردون شغل می کند در صورتی‌که برای هوا کالیبره شده باشد بایستی برای هوا استفاده شود و در‌حالتی که برای مایع کالیبره شده باشد، مناسب استعمال برای مایع میباشد.
این نوع اندازه گیری در فرآیندهایی که ساخت و ساز شوک وجود دارااست و همچنین در فرآیندهای سریع دارای محدودیت است.
گیج فشار دیافراگمی
گیج های فشار دیافراگمی، از تغییر شکل یک غشاء قابل انعطاف برای اندازه گیری فشار استعمال می کنند، دیافراگم، بخش ورودی سیال به گیج را، از بخش داخلی گیج جداگانه می کند.

فشار سنج دیافراگمی

دیافراگم یک دیسک قابل انعطاف می‌باشد که می تواند مسطح یا پرشین ابزار دقیق به صورت موج های متحدالمرکز باشد. در طرح های مدرن، دیافراگم ها یاور با تجهیزات هوشمند بکار گرفته میشوند به همین استدلال خطاها ناشی از هیسترزیس، اصطکاک و کالیبراسیون ناچیز است.

دیافراگم در گیج فشار دیافراگمی

از سرگردان های دیافراگمی برای اندازه گیری دقیق فشار در سیالات گازی به کار گیری می گردد. به کار گیری از این سرگردان ها در سیستم های پنوماتیک فشار پایین، دریچه های تنفس، مونیوترینگ افزایش فشار و پمپ های وکیوم رایج میباشد. این حیران ها در رنج های فشار 0 تا 0.6 بار یا 0 تا 600 میلی بار و در کلاس های اعتنا 0.1 و 2.5 ساخته می‌شوند. در تصویر پایین اجزاء تشکیل دهنده سرگردان فشار دیافراگمی معلوم شد‌ه‌است.

اجزاء فشار سنج دیافراگمی

مزایای به کار گیری از حیران فشار دیافراگمی

جداسازی سیال از فرآیند
مناسب برای فشارهای زیر
قیمت مناسب
محدوده کاری تعالی
قابل یقین و تأیید شده
قابل اندازه گیری برای فشارهای حیران، مطلق و تفاضلی
کاربرد فشار سنج دیافراگمی

زمانیکه سیال فرآیندی خورنده باشد و نیاز به تعویض مکرر سرگردان باشد.
زمانیکه سیال آیتم اندازه گیری حاوی ذرات معلق و جامد است.
احتمال یخ زدن یا جامد شدن سیال وجود داشته باشد.
برای فرآیندهای صنایع بهداشتی و غذایی
حیران های دیافراگمی به طوری ساخته شده اند که دیافراگم دقیقا در کنار حیران قرار گرفته هست. ولی نوع دیگری از این گیج ها وجود دارااست که دیافراگم را از طریق یک واسطه به حیران متصل می کند که به آنها بست دیافرگمی (Diaphragm seal) گفته می‌شود.

بست دیافراگمی در گیج فشار

این سیستم شامل یک بست دیافرگمی، یک سیال مالامال کننده (Fill fluid) و یک کاپیلاری، میباشد. سیال لبریز کننده، وظیفه جداسازی المان حساس به فشار را از سیال فرآیندی دارد. لوله کشی کاپیلاری یا فلنج مربوط به نصب مستقیم، دیافراگم را به سرگردان ارتباط می دهد. در اثر فشار فرایند، دیافراگم تغییر شکل داده و فشار را از طریق سیستم پر کننده و کاپیلاری به گیج انتقال می‌دهد. این مورد برای مکان هایی مورد به کارگیری قرار میگیرد که تجهیزات اندازه گیری و دیافراگم دیوایدر از هم فاصله داشته باشند.

سرگردان اختلاف فشار
حیران های اختلاف فشار برای اندازه گیری اختلاف فشار دو نقطه در سیستم استفاده می‌شوند. برخلاف سرگردان های فشار معمولی که یک ورودی برای سیال دارند، گیج های اختلاف فشار دارای دو ورودی برای سیال می‌باشند. حیران اختلاف فشار، فشار را در دو نقطه ورودی اندازه گیری می کند و اختلاف آنها را در صفحه نمایش نماد میدهد.

بیش ترین کابرد گیج اختلاف فشار در سیستم های فیلتراسیون میباشد. عمل فیلتر جداگانه کردن ذرات ناخواسته در سیستم مایع یا گاز میباشد. زمانیکه فیلتر در گیر گرفتگی می‌شود فشار افت می کند و بازده پایین میاید. با به کار گیری از یک حیران اختلاف فشار امکان مونیتورینگ فشار ورودی و خروجی و در نهایت مونیتورینگ گرفتگی فیلتر وجود دارااست. علاوه بر فیلترها موارد دیگری نیز در صنعت وجود دارا‌هستند که با به کار گیری از سرگردان اختلاف فشار می قدرت تندرست بودن آن‌ها را تحقیق کرد که می توان به سیستم هایی همچون هیت اکسچنجر ها، پمپ ها، ولو ها، کندانسور ها، اواپراتور ها و غیره اشاره نمود.

سرگردان اختلاف فشار

سرگردان فشار دیجیتال
حیران های فشار دیجیتال، فشار اندازه گیری شده را به صورت دیجیتال بر روی ورقه نمایش خود، نماد می دهند. سرگردان های دیجیتال هم برای اندازه گیری نرمال در فیلد و هم در سیستم های کالیبراسیون به کارگیری می‌شوند. سرگردان های فشار دیجیتال دارای دقت بسیار بالایی در حدود 0.05% می باشند. این تجهیزات بسیار حساس میباشند و نباید در وضعیت نامساعد مورد استعمال قرار گرفته شوند. حیران های فشار دیجیتال در گونه های متفاوت تک ورودی، تفاضلی یا دو ورودی، مطلق (Absolute) و تابلویی ساخته میشوند.

فشار سنج دیجیتال

کاربرد سرگردان فشار دیجیتال

صنایع نفت و گاز
تجهیزات، تعمیرات و مراقبت
کالیبراسیون
تست حیران فشار
تست گیج ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ ساخته می شوند و حیران هایی با دقت بسیار بالا هستند و عموما مانند تجهیزات کالیبراسیون جهت کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق مورد به کار گیری قرار می‌گیرند. کاربردهای تست حیران ها به شرح زیر می باشد:

اندازه گیری فشار گازها و سیالاتی که ویسکوزیته بالایی ندارند و در معرض قطعات آلیاژ مس قرار نمی گیرند.
اندازه گیری دقیق فشار در آزمایشگاه ها
اندازه گیری فشار با دقت بسیار بالا
استعمال به عنوان حیران فشار مرجع برای تست حیران های صنعتی
کیت تست آنالوگ حیران فشار

کیت تست دیجیتال فشار سنج

پارامترهای اصلی در انتخاب گیج فشار
مواردی که هنگام تعیین گیج فشار بایستی مد حیث قرار گرفته شوند به شرح تحت میباشد:

واحدهای اندازه گیری فشار

حیران های فشار در انواع مختلف ساخته میشوند و امکان نمایش فشار در واحدهای گوناگون اندازه گیری را دارا هستند. انواع واحدهای اندازه گیری فشار در جدول زیر آرم داده شده است:

واحد های اندازه گیری گیج فشار
واحد اندازه گیری فشار (فارسی) واحد اندازه گیری فشار (انگلیسی) واحد پاسکال
1 بار Bar 105
1 کیلو گرم بر سانتی متر مربع kg/cm2 9.80 665 × 104
1 کیلو گرم نیرو بر سانتی متر مربع kgf/cm2 9.80 665 × 104
1 اتمسفر atm (Standard Atmosphere) 1.01 325 × 105
1 تور Torr (mmHg or Millimeter of mercury) 1.333 224 × 102
1 سانتی متر آب cmH2O (cmWc or Centimeter of water) 98.0665
1 میلی متر آب mmH2O (mmWc or Millimeter of water) 9.80 665
1 پوند بر اینچ مربع lbf/in2 (Psi) 6.8 948 × 103
ا اونس بر اینچ مربع oz/in2 (ozf/in2) 4.30 922 × 102
1 اینچ آب oz/in2 (ozf/in2) 3.37 685 × 103
در گیج های فشار، واحد اندازه گیری نرمال به صورت بار و میلی بار بیان میگردد و عمدتاً دارای دو واحد مدرج میباشند و واحد psi هم همزمان با واحد bar نشان داده می شود. در‌صورتی‌که مشتری انواع دیگری از واحدهای اندازه گیری را نیاز داشته باشد، به صورت سفارشی به فروشنده اعلام می کند و گیج فشار بر طبق با منظور مشتری جايگاه بندی و کالیبره می‌شود.

گیج فشار با واحد اندازه گیری بار

فشار سنج با واحد اندازه گیری PSI

سرگردان فشار با واحد اندازه گیری بار و PSI

سرگردان فشار با واحد اندازه گیری کیلو پاسکال و PSI

اندازه حیران های فشار

اندازه گیج های فشار با قطر ورقه سرگردان معین می شود. اندازه استاندارد حیران های فشار به واحد میلی متر بیان می‌گردد و بر طبق استاندارد EN 837 در اندازه 40، 50، 63، 80، 100، 160 و 250 میلیمتر ارائه می‌شود.


اندازه فشار سنج

کلاس توجه سرگردان های فشار

کلاس دقت، ماکزیمم حد خطای قابل قبول هر گیج هست که بر حسب ماکزیمم درصد مقدار خوانده شده است، مثلا در یک گیج فشار با سختی 10 بار و دقت کلاس 4، مقدار خوانده شده توسط حیران، 4 درصد با مقدار فشار حقیقی وواقعی، اختلاف دارد به عبارت دیگر 4 درصد از رنج کامل که 10 بار میباشد، 0.4 بار است، بدین مضمون‌ که حیران هر مقداری را که می خواند 0.4 بار با مقدار حقیقی تفاوت داراست. جدول کلاس توجه و دقت های استانداردی که در گیج های تولیدی وجود دارد، بر طبق جدول ذیل است:


اعتنا اندازه گیری گیج فشار
کلاس دقت حد مجاز اشتباه
0.1 0.1%
0.25 0.25%
0.6 0.6%
1 1%
1.6 1.6%
2.5 2.5%
4 4%
متریال گیج فشار

حیران های فشار در فرآیندهای مختلف و برای اندازه گیری سیالات متفاوتی گزینه استفاده قرار می‌گیرند، لذا متریالی که حیران از آن ساخته شده است می بایست با موقعیت محیطی و سیالی که با آن در تماس میباشد، از حیث شیمیایی همخوانی داشته باشد. محل اتصال حیران و بدنه شیت مدرج سرگردان قادر است دارای متریال های متفاوت باشد. برای مثال ممکن میباشد سیال در تماس با گیج، خورنده باشد و در چنین شرایطی می بایست اتصال گیج استیل باشد، اما در فرآیند مشابه در حالتی که دور و بر دارای خورندگی نباشد نیازی نیست که بدنه حیران از متریال استیل باشد. دقت به مراحل و وضعیت شیمیایی آن، در تعیین حیران مناسب بسیار اصلی میباشد و قادر است از زخم به سرگردان و در بعضا موردها از تحمیل هزینه های اضافی به سیستم غربت کند.

بدنه سرگردان های فشار قادر است از متریال تحت باشد:

فولاد کششی
چدن
آلومینیوم
برنج
پلی پروپیلن
رزینی فنولیک
سرگردان فشار بدنه استیل و اتصال برنجی


فشار سنج بدنه استیل و اتصال استیل

نوع نصب و اتصال حیران

انواع اتصلات گیج فشار

حیران های فشار در اتصالات مختلفی ارائه می‌شوند که مشتمل بر مورد ها ذیل می باشد:

اتصال رزوه ایی استاندارد: دارای یک کانکشن نرگی پیچی است.
اتصال رزوه ایی مادگی: محل اتصال به صورت مادگی پیچی هست.
سرگردان فشار فلنجی: محل اتصال دارای یک فلنج می باشد.
هر کدام از اشکال اتصالات فوق ممکن میباشد به صورت اتصال عمودی (Bottom connection) و یا اتصال افقی (Back connection) در سیستم نصب شوند. اتصالات افقی فلنجی معمولاً در تابلوهای کنترلی گزینه به کارگیری قرار می گیرند.


ایمنی و طول عمر گیج فشار

مطابق استاندارد EN 837-2، در جهت ایمنی حیران فشار، سختی اندازه گیری سرگردان فشار می بایست طوری تعیین خواهد شد که برای فشار ثابت ماکزیمم فشار کاری سیال، بیشتر از 75% مشقت اندازه گیری سرگردان فشار نباشد، در واقع حیران فشار 25% بالاتر از ماکزیمم فشار سیال رقم بخورد. این عدد برای فشار چرخشی 35% بالاتر از فشار سیال می‌باشد.

زمانیکه قرار میباشد فشار سیالاتی را اندازه گیری کنیم که در دسته بندی بخش ها خطرناک قرار دارا هستند لازم هست حیران های فشاری را گزینش کنیم که برای این اوضاع مطلوب می‌باشند. در این نوع گیج ها، محیط ایی در پشت حیران وجود داراست به نام Blow-out device، که هرگونه نشتی و راز ریز قطعات ذیل فشار، وارد آن می شود و از صدمه دیدن اپراتور دوری می کند.

اطراف Blow-out device در حیران فشار

در مکان هایی فشار تخت گاز افزایش پیدا می کند، مثل سرگردان هایی که روی پمپ های رفت و برگشتی نصب میگردند، از یک اریفیس محدود کننده استفاده می‌گردد که جلوی نوسانات فشار را بگیرد و باعث به تلاوت یک فشار معدل شود. این عمل با حذف نواسانات فشار، منجر افزایش طول عمر گیج فشار میشود.

برند های حیران فشار


حیران فشار چیست ؟
سرگردان های فشار یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات اندازه گیری فشار میباشند که در صنایع مختلف برای اندازه گیری فشار مایع و گاز آیتم به کار گیری قرار می گیرند. حیران های فشار مطابق نوع سیال، نوع کاربری، محیط گزینه استعمال و مفاد دیگر، در اشکال بسیار متفاوتی ساخته می‌شوند. از جمله گیج های فشار بر اساس تکنیک اندازه گیری فشار در گونه های زیر ساخت و ساز می‌شوند:

سرگردان فشار بوردون تیو
سرگردان فشار دیافراگمی
گیج اختلاف فشار
حیران فشار دیجیتال
لیست ارزش سرگردان فشار


مختصات فنی
مختصات فنی حیران فشار (پرشر گیج)
درپی مقاله به معرفی انواع گیج فشار می پردازیم.

انواع گیج فشار

معرفی گونه های سرگردان فشار
حیران فشار خشک
حیران فشار خشک یک کدام از مرسوم ترین فشار سنج ها در پروژه های تأسیساتی و صنعتی است، گیج های فشار خشک FG در واحدهای صنعتی مداقه ویژه ایی دارا‌هستند. داخل حیران فشار خشک خالی میباشد و عقربه نمایشگر، ترازو فشار سیال را نشانه می دهد. به دلیل لرزش دستگاه های مکانیکی و همچنین لوله هایی که به فشار سنج متصل می باشند، فشارسنج های خشک همیشه مرتعش میباشند و نمی توانند مقدار دقیق فشار سیال را نمایش دهند.

فشار سنج های خشک به عنوان یکی از تجهیزات اندازه گیری فشار، از حیث اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشند. در فشار سنج های خشک به علت تولید رطوبت، باطن فضای نمایش دهنده فشار، خواندن مقدار فشار نقص‌ میباشد. کلاً بدنه گیج های فشار از استیل، آلومینیوم یا کروم ساخته می‌شود، اما به طور معمول مال بدنه سرگردان های فشار خشک از آلومینیوم میباشد. حیران های فشار خشک در کمپرسورهای هوا، مخازن تحت فشار، لوله و اتصالات، برخی از پمپ ها و بخش اعظمی از ماشین آلات صنعتی کاربرد دارا هستند.

فشار سنج خشک

سرگردان فشار روغنی
گیج فشار روغنی همان گیج فشار خشک هست که داخل دور و بر آن به وسیله گلیسیرین یا سیلیکون پر شد‌ه‌است. گلیسیرین و سیلیکون سبب ساز می گردند که لرزش عقربه های فشار سنج گرفته خواهد شد و فشار سنج عدد دقیق تری از فشار را در مقایسه با نمونه سرگردان فشار خشک نشان دهد.

گلیسیرین و سیلیکون دارای ویسکوزیته بالایی می‌باشند و می‌توانند ارتعاش عقربه فشار سنج را دفع کنند. همچنین اصطکاک جنبش عقربه درون محوطه را کاهش دهند و منجر بالا بردن راندمان و طول عمر فشار سنج می شوند. اغلب سرگردان های روغنی از پورت برنجی ساخته می‌شوند و متاع بدنه سرگردان آب کروم استیل است. لنز یا شیت گیج های فشار روغنی دارای فرآورده مختلف هستند و برای تشکیل داد آنها از شیشه یا طلق استفاده می‌شود.

فشار سنج روغنی

انواع سرگردان فشار بر پایه ی تکنیک اندازه گیری فشار
حیران فشار بوردون تیوب
حیران فشار بردون، از یک لوله خمیده به نام بردون تشکیل‌شده میباشد، زمانیکه این لوله در معرض فشار داخلی یا خارجی قرار می گیرد، تغییر تحول شکل می دهد. وقتی که فشار به صورت داخلی اجرا می‌گردد، لوله از شرایط خمیدگی به کشیدگی تغییر و تحول شکل پیدا می کند و هنگامی فشار برداشته می شود به وضعیت نخستین بر میشود. نوک لوله با تغییر‌و تحول فشار داخلی حرکت می کند و به راحتی می اقتدار آن را به وسیله یک نشانگر یا عقربه به نمایشگر تبدیل کرد.

اجزاء سرگردان فشار بوردن تیوب

مهم‌ترین ویژگی لوله های بردون، محدوده کاری پهناور آن است. این نوع نحوه اندازه گیری برای اندازه گیری فشارهای سرگردان مثبت و منفی قابل به کارگیری است، البته توجه آن در شرایط خلاء کاهش پیدا می کند. حیران های فشار نوع بردون، از پر کاربرد ترین سرگردان ها میباشند به دلیل اینکه حساسیت بالا و گیج فشار اعتنا بسیار خوبی دارند. حیران های فشار بردون، کاربردهای زیادی دارا‌هستند و از رنج 0 تا 0.6 بار یا 0 تا 1600 بار و در کلاس های اعتنا 1 الی 4 ساخته می‌شوند.


مزایای حیران فشار بوردون تیوب

پاسخ سریع، معمولا 0.1 ثانیه برای تمام سختی ها
حساسیت بالا
محدوده یا سختی کاری تبارک
بها مناسب
اندازه گیری بدون واسطه فشار
نقاط ضعف فشار سنج بوردون تیوب

فقط برای نمایش فشار به صورت محلی یا Local قابل استفاده است.
در کل مانع ها در حدود 0.5 درصد، غیر خطی میباشند که میتواند به صورت مکانیکی یا الکترونیکی جبران خواهد شد.
در فرآیندهایی که فشار به صورت تناوبی اعمال میشود، هیسترزیس در حدود 0.2 تا 0.5 داراست، این محدوده هیسترزیس با پیش بینی ها حرارتی قابل جبران میباشد.
نسبت به تغییرات دمایی حساس است. با بکارگیری جبران سازهای بی متال یا به کار گیری از مواردی که به تغییرات دما حساس نیستند می اقتدار آن را کاهش اعطا کرد.
زمانیکه در معرض شوک و یا لرزش قرار میگیرند از عمر اثر گذار آن‌ها کاسته می‌گردد.
سیستم اندازه گیری که با به کار گیری از لوله بردون شغل می کند در صورتی‌که برای هوا کالیبره شده باشد بایستی برای هوا استفاده شود و در‌حالتی که برای مایع کالیبره شده باشد، مناسب استعمال برای مایع میباشد.
این نوع اندازه گیری در فرآیندهایی که ساخت و ساز شوک وجود دارااست و همچنین در فرآیندهای سریع دارای محدودیت است.
گیج فشار دیافراگمی
گیج های فشار دیافراگمی، از تغییر شکل یک غشاء قابل انعطاف برای اندازه گیری فشار استعمال می کنند، دیافراگم، بخش ورودی سیال به گیج را، از بخش داخلی گیج جداگانه می کند.

فشار سنج دیافراگمی

دیافراگم یک دیسک قابل انعطاف می‌باشد که می تواند مسطح یا پرشین ابزار دقیق به صورت موج های متحدالمرکز باشد. در طرح های مدرن، دیافراگم ها یاور با تجهیزات هوشمند بکار گرفته میشوند به همین استدلال خطاها ناشی از هیسترزیس، اصطکاک و کالیبراسیون ناچیز است.

دیافراگم در گیج فشار دیافراگمی

از سرگردان های دیافراگمی برای اندازه گیری دقیق فشار در سیالات گازی به کار گیری می گردد. به کار گیری از این سرگردان ها در سیستم های پنوماتیک فشار پایین، دریچه های تنفس، مونیوترینگ افزایش فشار و پمپ های وکیوم رایج میباشد. این حیران ها در رنج های فشار 0 تا 0.6 بار یا 0 تا 600 میلی بار و در کلاس های اعتنا 0.1 و 2.5 ساخته می‌شوند. در تصویر پایین اجزاء تشکیل دهنده سرگردان فشار دیافراگمی معلوم شد‌ه‌است.

اجزاء فشار سنج دیافراگمی

مزایای به کار گیری از حیران فشار دیافراگمی

جداسازی سیال از فرآیند
مناسب برای فشارهای زیر
قیمت مناسب
محدوده کاری تعالی
قابل یقین و تأیید شده
قابل اندازه گیری برای فشارهای حیران، مطلق و تفاضلی
کاربرد فشار سنج دیافراگمی

زمانیکه سیال فرآیندی خورنده باشد و نیاز به تعویض مکرر سرگردان باشد.
زمانیکه سیال آیتم اندازه گیری حاوی ذرات معلق و جامد است.
احتمال یخ زدن یا جامد شدن سیال وجود داشته باشد.
برای فرآیندهای صنایع بهداشتی و غذایی
حیران های دیافراگمی به طوری ساخته شده اند که دیافراگم دقیقا در کنار حیران قرار گرفته هست. ولی نوع دیگری از این گیج ها وجود دارااست که دیافراگم را از طریق یک واسطه به حیران متصل می کند که به آنها بست دیافرگمی (Diaphragm seal) گفته می‌شود.

بست دیافراگمی در گیج فشار

این سیستم شامل یک بست دیافرگمی، یک سیال مالامال کننده (Fill fluid) و یک کاپیلاری، میباشد. سیال لبریز کننده، وظیفه جداسازی المان حساس به فشار را از سیال فرآیندی دارد. لوله کشی کاپیلاری یا فلنج مربوط به نصب مستقیم، دیافراگم را به سرگردان ارتباط می دهد. در اثر فشار فرایند، دیافراگم تغییر شکل داده و فشار را از طریق سیستم پر کننده و کاپیلاری به گیج انتقال می‌دهد. این مورد برای مکان هایی مورد به کارگیری قرار میگیرد که تجهیزات اندازه گیری و دیافراگم دیوایدر از هم فاصله داشته باشند.

سرگردان اختلاف فشار
حیران های اختلاف فشار برای اندازه گیری اختلاف فشار دو نقطه در سیستم استفاده می‌شوند. برخلاف سرگردان های فشار معمولی که یک ورودی برای سیال دارند، گیج های اختلاف فشار دارای دو ورودی برای سیال می‌باشند. حیران اختلاف فشار، فشار را در دو نقطه ورودی اندازه گیری می کند و اختلاف آنها را در صفحه نمایش نماد میدهد.

بیش ترین کابرد گیج اختلاف فشار در سیستم های فیلتراسیون میباشد. عمل فیلتر جداگانه کردن ذرات ناخواسته در سیستم مایع یا گاز میباشد. زمانیکه فیلتر در گیر گرفتگی می‌شود فشار افت می کند و بازده پایین میاید. با به کار گیری از یک حیران اختلاف فشار امکان مونیتورینگ فشار ورودی و خروجی و در نهایت مونیتورینگ گرفتگی فیلتر وجود دارااست. علاوه بر فیلترها موارد دیگری نیز در صنعت وجود دارا‌هستند که با به کار گیری از سرگردان اختلاف فشار می قدرت تندرست بودن آن‌ها را تحقیق کرد که می توان به سیستم هایی همچون هیت اکسچنجر ها، پمپ ها، ولو ها، کندانسور ها، اواپراتور ها و غیره اشاره نمود.

سرگردان اختلاف فشار

سرگردان فشار دیجیتال
حیران های فشار دیجیتال، فشار اندازه گیری شده را به صورت دیجیتال بر روی ورقه نمایش خود، نماد می دهند. سرگردان های دیجیتال هم برای اندازه گیری نرمال در فیلد و هم در سیستم های کالیبراسیون به کارگیری می‌شوند. سرگردان های فشار دیجیتال دارای دقت بسیار بالایی در حدود 0.05% می باشند. این تجهیزات بسیار حساس میباشند و نباید در وضعیت نامساعد مورد استعمال قرار گرفته شوند. حیران های فشار دیجیتال در گونه های متفاوت تک ورودی، تفاضلی یا دو ورودی، مطلق (Absolute) و تابلویی ساخته میشوند.

فشار سنج دیجیتال

کاربرد سرگردان فشار دیجیتال

صنایع نفت و گاز
تجهیزات، تعمیرات و مراقبت
کالیبراسیون
تست حیران فشار
تست گیج ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ ساخته می شوند و حیران هایی با دقت بسیار بالا هستند و عموما مانند تجهیزات کالیبراسیون جهت کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق مورد به کار گیری قرار می‌گیرند. کاربردهای تست حیران ها به شرح زیر می باشد:

اندازه گیری فشار گازها و سیالاتی که ویسکوزیته بالایی ندارند و در معرض قطعات آلیاژ مس قرار نمی گیرند.
اندازه گیری دقیق فشار در آزمایشگاه ها
اندازه گیری فشار با دقت بسیار بالا
استعمال به عنوان حیران فشار مرجع برای تست حیران های صنعتی
کیت تست آنالوگ حیران فشار

کیت تست دیجیتال فشار سنج

پارامترهای اصلی در انتخاب گیج فشار
مواردی که هنگام تعیین گیج فشار بایستی مد حیث قرار گرفته شوند به شرح تحت میباشد:

واحدهای اندازه گیری فشار

حیران های فشار در انواع مختلف ساخته میشوند و امکان نمایش فشار در واحدهای گوناگون اندازه گیری را دارا هستند. انواع واحدهای اندازه گیری فشار در جدول زیر آرم داده شده است:

واحد های اندازه گیری گیج فشار
واحد اندازه گیری فشار (فارسی) واحد اندازه گیری فشار (انگلیسی) واحد پاسکال
1 بار Bar 105
1 کیلو گرم بر سانتی متر مربع kg/cm2 9.80 665 × 104
1 کیلو گرم نیرو بر سانتی متر مربع kgf/cm2 9.80 665 × 104
1 اتمسفر atm (Standard Atmosphere) 1.01 325 × 105
1 تور Torr (mmHg or Millimeter of mercury) 1.333 224 × 102
1 سانتی متر آب cmH2O (cmWc or Centimeter of water) 98.0665
1 میلی متر آب mmH2O (mmWc or Millimeter of water) 9.80 665
1 پوند بر اینچ مربع lbf/in2 (Psi) 6.8 948 × 103
ا اونس بر اینچ مربع oz/in2 (ozf/in2) 4.30 922 × 102
1 اینچ آب oz/in2 (ozf/in2) 3.37 685 × 103
در گیج های فشار، واحد اندازه گیری نرمال به صورت بار و میلی بار بیان میگردد و عمدتاً دارای دو واحد مدرج میباشند و واحد psi هم همزمان با واحد bar نشان داده می شود. در‌صورتی‌که مشتری انواع دیگری از واحدهای اندازه گیری را نیاز داشته باشد، به صورت سفارشی به فروشنده اعلام می کند و گیج فشار بر طبق با منظور مشتری جايگاه بندی و کالیبره می‌شود.

گیج فشار با واحد اندازه گیری بار

فشار سنج با واحد اندازه گیری PSI

سرگردان فشار با واحد اندازه گیری بار و PSI

سرگردان فشار با واحد اندازه گیری کیلو پاسکال و PSI

اندازه حیران های فشار

اندازه گیج های فشار با قطر ورقه سرگردان معین می شود. اندازه استاندارد حیران های فشار به واحد میلی متر بیان می‌گردد و بر طبق استاندارد EN 837 در اندازه 40، 50، 63، 80، 100، 160 و 250 میلیمتر ارائه می‌شود.


اندازه فشار سنج

کلاس توجه سرگردان های فشار

کلاس دقت، ماکزیمم حد خطای قابل قبول هر گیج هست که بر حسب ماکزیمم درصد مقدار خوانده شده است، مثلا در یک گیج فشار با سختی 10 بار و دقت کلاس 4، مقدار خوانده شده توسط حیران، 4 درصد با مقدار فشار حقیقی وواقعی، اختلاف دارد به عبارت دیگر 4 درصد از رنج کامل که 10 بار میباشد، 0.4 بار است، بدین مضمون‌ که حیران هر مقداری را که می خواند 0.4 بار با مقدار حقیقی تفاوت داراست. جدول کلاس توجه و دقت های استانداردی که در گیج های تولیدی وجود دارد، بر طبق جدول ذیل است:


اعتنا اندازه گیری گیج فشار
کلاس دقت حد مجاز اشتباه
0.1 0.1%
0.25 0.25%
0.6 0.6%
1 1%
1.6 1.6%
2.5 2.5%
4 4%
متریال گیج فشار

حیران های فشار در فرآیندهای مختلف و برای اندازه گیری سیالات متفاوتی گزینه استفاده قرار می‌گیرند، لذا متریالی که حیران از آن ساخته شده است می بایست با موقعیت محیطی و سیالی که با آن در تماس میباشد، از حیث شیمیایی همخوانی داشته باشد. محل اتصال حیران و بدنه شیت مدرج سرگردان قادر است دارای متریال های متفاوت باشد. برای مثال ممکن میباشد سیال در تماس با گیج، خورنده باشد و در چنین شرایطی می بایست اتصال گیج استیل باشد، اما در فرآیند مشابه در حالتی که دور و بر دارای خورندگی نباشد نیازی نیست که بدنه حیران از متریال استیل باشد. دقت به مراحل و وضعیت شیمیایی آن، در تعیین حیران مناسب بسیار اصلی میباشد و قادر است از زخم به سرگردان و در بعضا موردها از تحمیل هزینه های اضافی به سیستم غربت کند.

بدنه سرگردان های فشار قادر است از متریال تحت باشد:

فولاد کششی
چدن
آلومینیوم
برنج
پلی پروپیلن
رزینی فنولیک
سرگردان فشار بدنه استیل و اتصال برنجی


فشار سنج بدنه استیل و اتصال استیل

نوع نصب و اتصال حیران

انواع اتصلات گیج فشار

حیران های فشار در اتصالات مختلفی ارائه می‌شوند که مشتمل بر مورد ها ذیل می باشد:

اتصال رزوه ایی استاندارد: دارای یک کانکشن نرگی پیچی است.
اتصال رزوه ایی مادگی: محل اتصال به صورت مادگی پیچی هست.
سرگردان فشار فلنجی: محل اتصال دارای یک فلنج می باشد.
هر کدام از اشکال اتصالات فوق ممکن میباشد به صورت اتصال عمودی (Bottom connection) و یا اتصال افقی (Back connection) در سیستم نصب شوند. اتصالات افقی فلنجی معمولاً در تابلوهای کنترلی گزینه به کارگیری قرار می گیرند.


ایمنی و طول عمر گیج فشار

مطابق استاندارد EN 837-2، در جهت ایمنی حیران فشار، سختی اندازه گیری سرگردان فشار می بایست طوری تعیین خواهد شد که برای فشار ثابت ماکزیمم فشار کاری سیال، بیشتر از 75% مشقت اندازه گیری سرگردان فشار نباشد، در واقع حیران فشار 25% بالاتر از ماکزیمم فشار سیال رقم بخورد. این عدد برای فشار چرخشی 35% بالاتر از فشار سیال می‌باشد.

زمانیکه قرار میباشد فشار سیالاتی را اندازه گیری کنیم که در دسته بندی بخش ها خطرناک قرار دارا هستند لازم هست حیران های فشاری را گزینش کنیم که برای این اوضاع مطلوب می‌باشند. در این نوع گیج ها، محیط ایی در پشت حیران وجود داراست به نام Blow-out device، که هرگونه نشتی و راز ریز قطعات ذیل فشار، وارد آن می شود و از صدمه دیدن اپراتور دوری می کند.

اطراف Blow-out device در حیران فشار

در مکان هایی فشار تخت گاز افزایش پیدا می کند، مثل سرگردان هایی که روی پمپ های رفت و برگشتی نصب میگردند، از یک اریفیس محدود کننده استفاده می‌گردد که جلوی نوسانات فشار را بگیرد و باعث به تلاوت یک فشار معدل شود. این عمل با حذف نواسانات فشار، منجر افزایش طول عمر گیج فشار میشود.

برند های حیران فشار

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
Profile Pic
محمدرضا اعتدالی یک مهندس برق – کنترل خوش فکر، با استعداد و پر انرژیه که به عنوان مسئول واحد فنی و تحقیق و توسعه با مجموعه ما همکاری میکنه. محمدرضا علاقه خیلی زیادی به یادگیری بیشتر و بالا بردن دانش تیم فنی در زمینه اتوماسیون صنعتی، ابزاردقیق و تجهیزات اندازه گیری فشار، به ویژه سنسورهای فشار داره و سعی میکنه نتیجه تمام تحقیقاتش را از طریق مقاله، دانش نامه و ویدیوهای آموزشی با شما به اشتراک بزاره. این آموزش ها حاصل چند سال تحقیق مستمر و آنالیز هستش و به شما کمک میکنه که بهترین کالای مناسب را انتخاب کنید و از تجهیزات در برابر آسیب های احتمالی محافظت کنید. پس برای اینکه این آموزش ها را از دست ندید محمدرضا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 64
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 167
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 170
  • بازدید ماه : 253
  • بازدید سال : 300
  • بازدید کلی : 11372
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی